čtvrtek 1. srpna 2024

IOTA 2024 - nakonec prima QRP zážitek

Přípravy nakonec byly podstatně skromnější proti předsevzetím a plánům. Věděl jsem, že i balení bude turbulentní a tak jsem se začal balit asi týden dopředu. Dlouho jsem po domě hledal, kam jsem "zasel" díly k  VDA anténě pro 15m. Pořád neúspěšné hledání... Už jsem myslel, že budu muset rozpěrky nařezat znovu, materiál jsem k dispozici naštěstí měl. Až v pátek v práci přišel najednou "blikanec" a bylo jasno.  Po práci jsem šel najisto - vše potřebné zůstalo v obalu se stožárem po poslední akci. Takže jeden z podstatných  problémů byl vyřešen!
V sobotu jsem naložil auto s tím, že trochu místa zbylo i na ostatní "krámy".  Zpravidla na ostrovech býváme na opuštěných místech, na žádné výlety ani na zmrzlinku nechodíme - ostatně v podstatě není kam / je to daleko a je vedro. Takže mně stačí mít dvoje plavky. A většinou se ještě přibalí věci - "co kdyby se v Chorvatsku uprostřed léta nenadále ochladilo"...     V neděli jsme popojeli do Vídně k příbuzným  a pondělí a úterý jsme strávili ve slovinských termálech. Už jsme se ženou po divokém začátku léta opravdu potřebovali zpomalit.

Ve středu po snídani jsme vyrazili směr Zadar. Cesta tentokrát probíhala hladce. V Biogradu jsme se u nákupního centra při dokupování proviantu  potkali s druhou polovinou expediční posádky  - s Jiřím, OK2OP a jeho dámským doprovodem. Následoval přesun trajektem na Pašman a cesta oklikou přes hřeben ostrova do našeho útočiště pro následujících šest dní.
Ve čtvrtek jsme začali postupně se stavbou antén  podle toho, jak dovolovala teplota. Po příjezdu to bývá alespoň pro mě docela šok.  Laminátové stožáry kotvím pomocí zavrtávacích kotev. Dosud s tím nikdy nebyl podstatný problém  - i když se kotvil 4 SQ, kde je umístění stožárů kritické.  Až tady. Zkoušel jsem na mnoha místech kolem domku. Kromě jedné chatrně zavrtané  kotvy jsem absolutně nebyl úspěšný. Na tu jsem umístil  VDA  pro 21 MHz s tím, že jsem po zkušenostech z poslední akce ještě přidal kotvení do tří směrů. Docela foukalo minule i tentokrát, takže to bylo  potřeba udělat. 
Po zprovoznění  VDA antény následoval hned test.  A opět se objevil problém s rušením od měniče v baráčku. Stejné problémy se objevily i na pásmech 7 MHz a 14 MHz (dipoly), které mezitím zprovoznil Jiří.
Měl jsem připravené propriety pro  delta loop na 10m pásmo. Jednak vzhledem k tomu rušení, potížím s kotvením a měl jsem i obavy, že laminátový stožár je pro tuto anténu příliš subtilní, nedošlo k jejímu zprovoznění.
Předzávodní testy  antény VDA ukázaly prakticky, že skutečně znatelně směruje.  Dalo se to ověřit i na rušení. Pokud anténa směrovala přes domek, bylo S9, pokud byla bokem, rušení klesalo na S3.  I při několika spojeních před závodem (A41JZ, S01WS) byly stanice jen nečitelným náznakem, po dotočení bezproblémově  dělatelné.

Rušení napříč spektrem mě moc nelákalo, takže nakonec přišla spásná myšlenka. Vzhledem k tomu, že jsem do 9A sbalil i SOTA batoh, napadlo mě zkusit QRP kategorii z nějakého místa bez rušení. Nabízel se výběžek do moře, který jsme měli přímo "před nosem".
Bez nějakých očekávání jsem v sobotu kvečeru obul lepší boty a mimo SOTA batohu jsem vzal i 10m HD laminátový stožár.  Brzy jsem byl QRV, díky stožáru jsem ve vedru nemusel pracně "instalovat" EFHW. Zapnul jsem QCX a hned jsem narazil na JA stanice, zaslechl jsem i YB1CDA.  Bohužel jsem žádného Asiata sice neudělal, ale pásmo bylo absolutně bez rušení a po Evropě jsem se celkem bez problémů dovolával. Jakmile se začalo stmívat, volil jsem ústup. Na noční provoz jsem nebyl připraven.   
Hned ráno jsem znovu chvátal na portable a byl to zážitek!  Hned první spojení  - ZL4TT, brzy následoval VE7ZO, na ZL4YY, VE7JH, PY3TD jsem se nedovolal. Na sporadickou výzvu přišel K9NW. Slyšel jsem několik australských stanic, tam jsem ale nebyl úspěšný. Zajímavé srovnání  antén  vertikální -horizontální vzniklo náhodně - ve stejnou chvíli volal Jiří i já DL6MHW (EU-129). Jiří se dovolal, já přes několikero pokusů nikoliv...
Každopádně to byla hodně dobrá zábava. Věřím už, že se tato akce dá při trochu lepší přípravě absolvovat "nalehko" jako QRP stanice - třeba letecky jen se SOTA batohem...

Poděkování samozřejmě patří podpůrnému týmu a speciální poděkování Jiřímu za zapůjčení pěnové podložky (i tak jsem měl zadek z toho šutru po závodě značně  "zdevastovaný"...)   















Žádné komentáře:

Okomentovat