neděle 30. září 2018



Extended  (SOTA) Weekend  28.9.-30.9.2018

We had a public holiday on Friday, the 28th September.  Since July we were not on a trip (I hate the hot weather). But   autumn is comming and temperatures have fallen. The forecast promised sunny days. It was the instruction for  the  (SOTA) trip. Our (for me and my wife, boys had another activity) destination was Kelčský Javorník (OK-ZL-041). There is a new lookout tower on the top of hill...

The view from top was really beautiful...
















I activated OK-ZL-041 quickly with 5 QSO. Thanks!

For the Sunday activation I selected  the hill Trojačka  (OK-MO-014).  Morning was frosty and clear, the next sunny day was beginning.


























I activated this SOTA with 9 QSOs. Thank you!

The forest was quiet without the tourist traffic, I did not see (fortunately) any animal. During these days the bear moves in forests nearby my home QTH. The meeting  would be interesting, but I am not sure, if I want it really (hi).

I am looking forward to next SOTA trips!


sobota 8. září 2018

Den rekordů  VHF 2018


Podle předpovědi počasí  se měl první  zářiový víkend pokazit. Jako naschvál.  Jako by  deště nebylo potřeba už dávno ...

V týdnu před závodem jsem ještě provedl rekognoskaci terénu na Pulčínách (JN99AF). Po zjištění, že bych se o kótu musel dělit s pasoucím se dobytkem, padla volba na Holý Vrch (JN99AC), kde toto nebezpečí nehrozí. (Nedosti na tom, že by se někdy s "dobytkem" člověk - čistě teoreticky - mohl potkat na bandu - hi...).
Balit jsem začal až v sobotu dopoledne obvyklou (tj. stále nezměněnou resp. nevylepšenou) sestavu.   Vrchol Filky (SOTA OK-ZL-014), který mám před okny hamovny, se topil v mlze a zároveň bylo podezřele teplo - to nevěštilo nic dobrého. Před odjezdem jsem zkontroloval "radar" a tam bylo hned zřejmé, že chuchvalec deště a bouřek se z maďarsko-rakouského pomezí řítí přímo do našeho teritoria.  Nákup proviantu ve Valašských Kloboukách jsem ještě zvládl za sucha, ale už po pár stech metrech jsem vjel do pořádného lijáku a viděl jsem, jak na hřeben, kam jsem mířil, sjel blesk. Vjezd na lesní cestu byl "ozdoben" tabulkou, že cesta na Holý Vrch je od července do konce srpna z důvodu oprav uzavřena. Protože jsem si po krátkém zaváhání uvědomil, že je vlastně prvního září, vyrazil jsem srdnatě vzhůru. Cesta je skutečně na některých úsecích dost vylepšená, jedna rozpracovaná stavební překážka se dala objet. Poslední úsek se ale jede po nezpevněných blátivých cestách a loukách, které jsou za většího deště i pro 4x4 obtížně sjízdné. (Jednou jsem po A1 contestu za trvalého deště z této kóty sjížděl  - nebylo to skutečně nic příjemného.) Takže jsem při vzpomínce na tehdejší anabázi nejel až na vrchol, ale zůstal jsem na louce cca 100 výškových metrů pod vrcholem. Po chvíli liják zmírnil do drobného deště, takže jsem se dal do stavění. Protože se mně zatím nepodařil vyřešit problém s centrálou, spolehl jsem se jako v minulosti na baterie (120Ah a záloha 60 Ah). Vše proběhlo hladce, takže jsem před závodem mohl půlhodinku spočinout. Zdálo se, že počasí "dostalo rozum", dokonce vykukovalo slunko a bylo pořád teplo.
Závod jsem začal načas, vše probíhalo v pohodě až do sedmi  hodin (17 UTC). Krátce předtím se přes vrchol přehnaly mraky a já přes sluchátka v závodním tranzu nezaznamenal, že se zase blíží bouřka.  Až pořádné zahřmění mě donutilo k rychlé akci - vypnul jsem tcvr a anténní kabel letěl z auta ven. Spustil se liják, myslel jsem, že za chvilku to přejde. No nepřešlo - přes chvilkový náznak zklidnění bylo pohledem na jih jasné, že je to na delší dobu. (Blýskalo sa aj hromy bily nielen nad Tatrou resp. nad Slovenskem, ale i nad moravskou stranou pomezí - obojí mám z Holého vrchu jak na dlani). Protože se v autě dá jenom vysílat nebo spát, zalezl jsem do spacáku, nařídil budík na pátou ráno, a při usilovném přemýšlení, kdy jsem naposled šel spát tak brzy, jsem usnul. Někdy v noci (na hodinky jsem se nepodíval) mě vzbudil opravdový virvál - silně pršelo, chvilkama s kroupama, autem lomcovaly nárazy větru a blesky trvale osvicovaly krajinu.
Nejspíš proto, že jsem šel "do hajan" tak brzo, vzbudil jsem se bez budíku lehce po třetí hodině. Po dešti a bouřce už nebylo ani vidu ani slechu, tak jsem se dal zase do "závodění".  Protože jsem měl zameškáno z večera, bylo pořád co dělat.
Za zaznamenání stojí především jedno QSO. Svým vybavením, nechutí k většinou marnému volání výzvy a odmítáním "internetových berliček" jsem odsouzen ke "kolečkování" (jak říká Pavel, OK2PMU). Takže "kvalitnější" spojení dělám právě s/p provozem. Když tedy na mou sporadickou výzvu přišel HB9FAP, bylo to skutečně velmi příjemné překvapení a důkaz toho, že "kolečkuje" taky někdo jiný - hi.



Ráno vypadalo idylicky. Mohlo to tak vydržet, ale nebylo mně přáno. Přitom spojení pořád přibývala, nebyla to nuda. Ovšem kolem poledne se opět od jihu blížila bouřka. Takže jsem dvě a půl hodiny před koncem závodu radši rychle sbalil a už za krápání jsem urychleně opouštěl kótu.


TOP 10:
1. IK4ADE JN54OE 756 km
2. IQ5NN JN63GN 747 km
3. DL6WT JN39VV 745 km
4. IW2CTQ JN63ET 731 km
5. DR9A JN48EQ 703 km
6. HB9FAP JN47PH 678 km
7. DL1SUZ JO53UN 663 km
8. DR2X JO40QL 641 km
9. E71EEE JN93KR 602 km
10. DA0FF JO40XL 600 km

DXCC: 12
 64xCzech Rep. (11256)
 25xSlovak Rep. (1723)
 19xFed. Rep. of Germany (9669)
 10xPoland (2164)
 10xSlovenia (3835)
 8xAustria (2031)
 8xHungary (1650)
 5xCroatia (1977)
 5xSerbia (2629)
 3xItaly (2234)
 2xBosnia-Herzegovina (1141)
 1xSwitzerland (678)

Přes nepřízeň počasí jsem se bavil! Těším se na slyšenou!

úterý 14. srpna 2018

Účast na SRH 2018

Jak možná víte, pod zkratkou SRH se skrývá neoficiální akce Milana, OK1IF. Pokud vím, odehrává se na Šumavě nebo v jejím okolí. Účastnící se toulají po Šumavě dle své chuti, zdravotního stavu a duševního rozpoložení, nadšenci programu SOTA přitom můžou aktivovat šumavské vrcholky... Společně se pak sedí u ohně, vykládá, diskutuje, žízeň se zažene pivem, nálada vyspraví něčím tvrdším.
Několik posledních let jsem o účasti uvažoval. Šumava je z Valašska dost daleko, takže nějaké výlety na jeden den nepřicházejí v úvahu. Šumavu jsem prostě neznal, akce mě lákala, ale pokaždé do toho něco "skočilo". Letos to ještě v červnu vypadalo nadějně, ale pak se to v práci začalo komplikovat. Už to vypadalo, že to "k vzteku" zase budu muset vzdát, ale nakonec jsem den a půl dovolené "uhádal" a tak jsme ve čtvrtek v pravé poledne vyrazili směr Šumava. Ke mně se přidal syn Jiří, který k amatéřině nijak netíhne. Nakonec se mu ale akce líbila a ostatní účastníky akce (OK1IF, OK1WRM) dokonce označil jako "originální týpky", což je v hantýrce puberťáků vyznamenání!
Cestovali jsme zrovna v den extrémního horka - tabule na dálnici ukazovaly teplotu vzduchu 36 °C a vozovky 51 °C. D1 byla ten den směrem ku Praze bez problémů sjízdná, takže jsme později odpoledne dorazili na tábořiště u Soumarského Mostu. Stan jsme rozbili na louce, kde se už dříve  "ubytovali"  Milan, OK1IF a Roman, OK1WRM.



Laskavý čtenář si zajisté povšimne, že na louce je ještě dostatek místa pro případné další účastníky, aniž by kdokoliv musel trpět pocitem stísněnosti...
Večer jsme poseděli u ohně, od kterého nás vyhnala až bouřka.
V pátek Milan s Romanem měli odpočinkový den, já se synem vyrazil na Boubín, přestože předpověď (konečně) slibovala déšť. Na Boubín jsme z Kubovy Huti stoupali skutečně v drobném dešti, který nám ale náladu nijak nekazil. Pokazil nám ale výhled z rozhledny, takže máme alespoň důvod vrátit se. Z druhého patra rozhledny jsem na 7 MHz aktivoval SOTu  (OK-JC-002), šlo to i bez hlášky na SOTAwatch.  Podařilo se i S2S QSO s Honzou, OK2PDT , který byl nedaleko  na Volovickém vrchu (OK-JC-035).


Po krátké osvětě o našem hobby dalším návštěvníkům vrcholu jsme vyrazili na  pochod do zastávky Zátoň.  Drobný déšť nás doprovázel i nadále a v pralese blízko nás po mohutném praskotu spadl strom. Na železniční zastávku jsme došli právě v okamžiku, když začalo intenzivně pršet. Do odjezdu vlaku ještě bylo daleko, takže nás hustý déšť dopadající do okolního lesa a na střechu zastávky oba uspal. Nakonec jsme teda pořádně zmokli až cestou od vlaku k našemu plátěnému příbytku.
Díky dešti se zvedla hladina Vltavy, takže se další den dala sjet Vltava od Soumarského Mostu do Pěkné. Tento úsek je regulovaný a  zpoplatněný a smí se sjíždět jen pokud je dostatek vody. Tak jsme toho se synem využili a už zase za slunečního svitu a horka jsme nejhezčí úsek Vltavy sjeli.
Pro Milana v sobotu SRH2018 končila . Takto balil svůj "radio cirkus"...



Neděle byla dnem našeho odjezdu. Abych nestrávil neděli jenom za volantem,, rozhodl jsem se, že ještě brzy ráno vyrazím na Stožec. Milan mně poradil, jak se dostat nahoru a odkud Stožec aktivuje (samotný vrcholek leží v 1.zóně tj. platí zákaz vstupu). Ráno bylo hodně studené. Vstal jsem před šestou a bez velkého otálení a bez snídaně jsem vyrazil. Údolí Vltavy se topilo v mlze.




 







 
Před osmou jsem dorazil na místo těsně pod vrchol a opět bez hlášky na SOTAwatch aktivoval SOTu na 7 MHz (OK-JC-023).  Podařilo se i S2S QSO s 9A6CW/p z vrcholu Labinštica (9A-DH-072).
 
 
 
Teprve pak jsem (zaslouženě) na Stožci posnídal. Cesta zpět probíhala rychle, ale už za výrazně vyšší teploty.
 
Pohled na údolí Vltavy od osady Dobrá.
 
Následovalo rychlé balení. Rozloučili jsme se s Romanem, OK1WRM, který ještě u Soumarského Mostu zůstal. Před polednem jsme vyrazili na cestu domů.
 
Tak skončila pro mě  účast na SRH2018. Byl jsem nepřipraven, balení bylo překotné a bylo to jen nakrátko, přesto jsem si akci užil a bude-li možnost a okolnosti tomu budou příznivě nakloněny, zúčastním se moc rád znovu! 
Díky všem a především Milanovi, OK1IF!
 

neděle 8. července 2018

Polní den 2018

Na letošní Polní den jsem se začal balit cca 12 hodin po návratu z krátké rodinné dovolené v sobotu po ránu. Po obědě jsem vyrazil na kopec (nad Pulčín/ JN99AF). Po stavbě celého "cirkusu" a nahození centrály jsem zjistil, že na centrále patrně opět odešel regulátor. Při přípravách na Polní den 2017 jsem si centrálou nebyl jist, takže jsem přibalil autobaterku a solární panel, takže jsem tehdy nefunkčnost tohoto německého bastlu  (Stromgenerator SG-950 od firmy Scheppach) obešel. Letos jsem po úspěšném 2.subregionálu náhradní napájení nechal doma. Takže pro mě letošní Polní den dřív skončil, než začal.
Přikládám alespoň video s výhledem z kóty cca od VJV do SSZ:

 
 

The Short Vacation in S5 - Karavanke  - SOTA  Stol

- just the very short vacation in Slovenia
- the nice  accommodation in Valvasorjev Dom pod Stolom - I can fully recommend it:

Výsledek obrázku pro valvasorjev dom

- we  reached Stol and I activated  SOTA S5-KA001 on 7 MHz; Thank you for QSO! The weather didn't allow us to enjoy  the view (is certainly breathtaking ...)























- we visited the Vintgar gorge and Bled ; It was nice, but overcrowded..






- we  did another walk around but without SOTA activation

- we spent a few days  in a beautiful and peaceful countryside
 
Stol - SOTA  S5-KA001
One comical thing - Czech and Slovenian languages  have the same basis. Some words are same or similar, but we discovered one comical difference:  "Otrok"  is  in Slovenian language  "a child" and  in Czech  " a slave". 

neděle 17. června 2018

50 MHz IARU Contest 2018

Na začátku června jsem musel "odpískat" kombinovanou zábavu v přírodě - tj. krátkovlnný polní den s OM3AU závodem.  Před dvěma lety jsme tuto akci k velké spokojenosti absolvovali s Pavlem, OK2DM.  Jako "náplast" jsem zvolil 50 MHz IARU Contest, i když bylo jasné, že budu mít k dispozici jen neděli. A byla to trochu odvaha, protože jsem do tohoto závodu na 6 m neudělal ani jedno spojení. A anténu HB9CV jsem dával dohromady po chvilkách postupně několik dní předem. Poslední zbytky dodělávek až v sobotu odpoledne, takže nezbyl žádný čas na nějaké ladění/testování. Protože byl výsledek značně nejasný, vyrazil jsem v neděli ráno na nejbližší možnou  ale neprobádanou kótu blízko vrcholu kopce Filky - JN99AG (už tam příště nepojedu...). Otevřený byl jih a východ, jinak to nebylo nic moc. Po postavení antény bylo jasno, že PSV není zdaleka optimální. Ale vysílalo to/poslouchalo to, na nějaké bastlení nebyl ani čas ani prostředky....  Jel jsem s FT857/20W, napájel jsem z autobaterky, i když byla centrála k dispozici.

 Jak jsem již zmínil, byla to moje první aktivita na 50 MHz, takže jsem nevěděl, co čekat a s čím srovnávat. Udělal jsem 31 QSO:





Každopádně to bylo zajímavé. Počasí bylo akorátní. Místo sice pro VKV vysílání  nedokonalé, ale liduprázdno (za celý den neprošel okolo jediný turista, ani mě neohrozil jediný cykloterorista). Prostě jsem se zase bavil a to je hlavní!
Těším se zase na slyšenou!
 
 
 

úterý 8. května 2018

2. subregionál z Holého vrchu

První subregionál jsem letos bohužel musel  "odpískat". Předpověď byla tehdy "nelítostná"  -  noční teploty měly být  -10°C a předpověď se tenkrát splnila. Tato teplota je pro mé poněkud dobrodružné pojetí VKV závodů  "nepoužitelná".
Naopak ještě minulý týden tady byly "tropy", takže to vypadalo, že nepojedu ani tak na 2.subregionál, ale přímo na Polňák. Naštěstí se v pátek trochu ochladilo ...
VKV závody jezdím ze dvou kót, tentokrát jsem se rozhodl pro Holý vrch nad  Brumovem, který používám pro závodění s laskavým svolením Singulární společnosti Brumov. Díky.
V sobotu jsem  tedy po úspěšném sbalení (tentokrát jsem nic nezapomněl!) a brzkém obědě  vyrazil. Proviant z domova jsem v Penny ve Valašských Kloboukách drobně doplnil a lehce po jedné jsem stanul na místě. Po bezproblémové stavbě jsem chtěl navázat kontrolní spojení  a ještě zdřímnout. To se ovšem nepovedlo. Zjistil jsem vysoké PSV. Na vině byl koaxiál, který byl ještě v pátek při kontrole v pořádku. Anténa musela dolů, což je při už  kompletním pracovišti dost riskantní operace. Ale povedlo se. Při kontrolním spojení ale docházelo k podivnému šifrování. Po chvíli bastlení jsem zjistil, že na vině je elbug. Nevím, co se odehrálo. Elbug až dosud po mnoho závodů s transceiverem láskyplně a bezproblémově v plné toleranci spolupracoval. Při představě, že bych musel závod odjet na "klofák", jsem zkusil pastičku připojit k transceiveru (naštěstí jsem s sebou měl i manuál k tcvr). A jaksi se mně to podařilo rozchodit.  Ovšem nastavení po léta používaného elbugu a klíčování v transceiveru se asi mírně lišila, protože jsem příliš často při telegrafu "koktal"...     Sorry ...
Jedinou novinkou při tomto závodě bylo použití centrály pro napájení. Zatím jsem používal autobaterie se solárním dobíjením. Byla to ovšem spíše obnovená premiéra, ta loňská při polňáku byla totiž značně zpackaná. Zbrusu novou centrálu jsem doma těsně před závodem jen nahodil a změřil napětí. Na kótě jsem ovšem zjistil, že centrála po zatížení "čapne". Takže jsem tehdy závod odjel zase na baterku a centrálu jsem následně reklamoval. Tentokrát už bylo vše v pořádku, centrála bez problémů šlapala.

Centrála v akustickém krytu

Takže plánovaný "šlofík" se smrsknul na krátký odpočinek se svačinou a doplněním tekutin. Závod jsem odstartoval na čas s Vaškem OK2PTS/OK6N. Hned v první hodině jsem  dělal dva taliány a IQ5NN  byl nakonec ODX. Po půlnoci provoz začal řídnout, tak jsem se rozhodl pro spánek. Původně jsem chtěl spát pod hvězdami, ale kvůli silnému studenému větru jsem se rozhodl pro odpočinek v autě. Objevil jsem novou možnost, jak tam složit tělo. Po jistém "vytunění" to asi bude nejlepší možnost, jak si v autě ustlat. Po čtvrté mně zavrčel budík v mobilu a po chvilkovém váhání jsem se opět pustil do "závodění".

Nad Valašskem svítá

 Provoz v tak brzkou hodinu nebyl nic moc, časem se to přece jen rozběhlo. Po obědě závod opět ztratil na dynamice, což vyžaduje "provoz na morál". A toho se mně nějak nedostávalo, protože se na kopec jezdím především bavit.  Sedl jsem si do skládacího křesílka a kochal jsem se přírodou. Posuďte sami ...



Abych nezapomněl  - na druhém subregionálu jsem našel ještě jeden obrovský klad.  Chlapci z OM3W tentokrát nevypustili džina z láhve (tj. nevyjeli). V opačném případě jejich božsky čistý signál v mém tcvru  (na vzdálenost 26 km) vyvolává intermodulační zmatky  (po slovensky - transcíver je celkom zmätený) a já se potom při takovém závodě nebavím. Jenom nevím,  s  kým budou kilowatové stanice dělat spojení, až jejich "chrochtání" průměrně vybavení amatéři prostě nebudou chtít dál poslouchat. Obecně bych problém přenechal koňovi, má přece jen větší hlavu. Co se mě týče - tcvr ani nezapnu, sednu si do křesílka a budu se kochat.


Takže shrnuto : Počasí (téměř) dokonalé - slunečno s docela silným větrem.  Výhodou bylo, že se přílišné teplo v autě dalo kompenzovat pootevřením dveří.
Celkem 160 spojení ( cca 37000 bodů).  Významným rozdílem proti loňskému 2. subregionálu bylo jen 15 QSO s německými stanicemi. Loni to bylo téměř 30 QSO, ale z jiné kóty (JN99AF).

Report:

Značka  : OK2PVX
Contest  : 2.Subregionál
Datum  : 5.5.2018
QTH  : Holy vrch
WW Lokátor : JN99AC
Pásmo  : 144 MHz
Kategorie : single
Log  : KJTlog VHF-SHF Contest LOG ver.3.0.1.361
Počet QSO       : 160
Počet bodu      : 36981
--------------
TOP 10:
1. IQ5NN JN63GN 747 km
2. DK0BN JN39VV 745 km
3. IQ3LX JN54TF 730 km
4. IO2V JN54WE 721 km
5. IZ3NOC JN55VC 649 km
6. DR2X JO40QL 641 km
7. DA0FF JO40XL 600 km
8. DL0GTH JO50JP 547 km
9. DF0TEC JO73CE 527 km
10. YU7ACO KN05RD 511 km

DXCC: 11
 63xCzech Rep. (10282)
 31xSlovak Rep. (2757)
 15xFed. Rep. of Germany (7273)
 11xHungary (2407)
 11xPoland (2209)
 8xCroatia (3301)
 6xAustria (1334)
 6xSlovenia (2275)
 4xItaly (2847)
 4xSerbia (1852)
 1xRomania (444)

Počet WWL: 40
 25xJN89  15xJN88  13xJN99  12xJN98   7xJN79   7xJN95 
  6xJN97   6xJO70   6xJO90   5xJN68   5xJN69   5xJO60 
  5xJO80   4xJN76   3xJN85   3xJN86   2xJN54   2xJN77 
  2xJN78   2xJN87   2xJN96   2xJO40   2xJO91   2xKN05 
  2xKN08   1xJN39   1xJN55   1xJN58   1xJN63   1xJN75 
  1xJN94   1xJO50   1xJO51   1xJO61   1xJO62   1xJO73 
  1xJO81   1xJO82   1xKN09   1xKN18 

WW loc mapa:




                                   JO73
                              JO62      JO82
                         JO51 JO61      JO81 JO91
                    JO40 JO50 JO60 JO70 JO80 JO90
               JN39           JN69 JN79 JN89 <QTH>     KN09
                         JN58 JN68 JN78 JN88 JN98 KN08 KN18
                                   JN77 JN87 JN97
                                   JN76 JN86 JN96
                         JN55      JN75 JN85 JN95 KN05
                         JN54                JN94
                              JN63



Bavil jsem se. Díky!  Těším se příště na slyšenou!